MALARSTWO WYOBRAŹNI - URSZULA ŚWIERCZYŃSKA

25 listopada (piątek) 2022 r., godz. 18.00
Łaźnia RKŚTiG, ul. Żeromskiego 56
wystawa czynna do 22 grudnia 2022 r.

Muzycznym uzupełnieniem wernisażu będzie gra na lutni w wykonaniu Adama Dzwonnika.

Urodzona w Kielcach w roku 1991. Absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Kielcach ze specjalizacją tkanina artystyczna. Pierwszych lekcji malarstwa udzielał jej Leszek Niciński, a następnie Kazimierz Witold Kielian. Przed wstąpieniem na wyższą uczelnię postanowiła podjąć prywatne lekcje u kieleckiego malarza Mirosława Benedyktowicza. W latach 2010-12 studentka Instytutu Sztuk Pięknych w Kielcach na kierunku wzornictwo. Studia pierwszego stopnia na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na kierunku grafika ze specjalnością projektowanie graficzne ukończyła w roku 2014. Za osiągnięcia artystyczne i naukowe otrzymała w roku 2004 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2008 Stypendium Prezesa Rady Ministrów, w 2010 Nagrodę Dyrektora Szkoły, a w 2011 została stypendystką Rektora dla najlepszych studentów ASP w Łodzi. Największy wpływ wywarły na nią zajęcia z malarstwa oraz ilustracji książkowej prowadzone przez prof. nadzw. Gabriela Kołata, lekcje rysunku u prof. nadzw. Andrzeja Grendy, analiza dzieła sztuki oraz estetyka (z I roku studiów drugiego stopnia) u dr Łukasza Zaorskiego-Sikory.

W trakcie studiów zaczęła tworzyć ilustracje dla magazynu W4oczy w dziale „Bajki dla dorosłych” oraz „Terapia sztuką”. Przez krótki czas pracowała jako grafik w agencji reklamowej oraz prywatnie wykonując makijaże artystyczne do sesji zdjęciowych i na scenę. Od roku 2018 zajmuje się swoją największą pasją tj. malarstwem olejnym oraz tworzeniem ilustracji związanych z literaturą klasyczną, szczególnie fantasy. Duża część jej prac to surrealistyczne połączenia elementów będące metaforą analizy ludzkiego wnętrza, jego psychiki i podświadomości oraz wydarzeń rozgrywających się na świecie. Jej celem jest zapisanie w obrazie opowieści, osobistych refleksji oraz uchwycenie nastroju, który towarzyszy podjętemu tematowi.

Uczestniczyła w wielu wystawach grupowych m.in: wystawa prac malarskich, rysunkowych oraz grafik na Prezentacji Młodej Sztuki- Spodziemia w WDK w Kielcach, prac projektowych na KielceCom Design w klubie Kosmos w Kielcach, projektów z zakresu grafiki użytkowej na VI Ogólnopolskich Targach Kielce, malarstwa w galerii Domu Aukcyjnego Agra-Art przed Aukcjią Sztuki Wyobraźni w Warszawie w roku 2022.

Wystawy indywidualne:

2021 Narracje, wystawa malarstwa w galerii Kamienicy Spotkań, Radom
2022 Tolkienowsko, wystawa malarstwa w ramach cyklu 'Poławiacze pereł' w KJCH, Radom
2022 Wystawa ilustracji do dramatu 'Iwona Księżniczka Burgunda' przy okazji XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Teatrze powszechnym im. Jana Kochanowskiego, Radom

Obrazy, które Państwu przedstawiam to efekt ostatnich dwóch lat mojej pracy. Myślę, że tytuł jaki nadałam wystawie idealnie zamyka w klamrę to, co łączy wybrane przeze mnie prace. Można zauważyć, że są figuratywne i realistyczne, ale w surrealistycznej formie. Zdecydowanie jednak nie jest to surrealizm. Są to prace z wyobraźni, ale ściśle związane z moimi przemyśleniami, konkretną historią, literaturą i symboliką.

Jest to zbiór obrazów, wśród których mogą państwo rozróżnić malarskie ilustracje inspirowane literaturą klasyczną oraz fantasy, portrety oraz metaforyczne, malarskie odbicia moich przemyśleń na temat ludzkiego wnętrza, jego psychiki, a także wydarzeń rozgrywających się na świecie. Przykładem są okrągłe prace, na których zestawiłam dzieci ze zwierzętami symbolicznie odzwierciedlającymi ich osobowość. W trakcie ich tworzenia myślałam także nad rolą jaką odgrywa w dorosłym życiu tzw. wewnętrzne dziecko, tak jak podczas lektury „Białego Kła” poznajemy wpływ wydarzeń z życia młodego wilczka na jego dalsze losy.

Chciałabym w tym miejscu wspomnieć również o obrazie pt. "Anioł". Kiedy go zaczynałam , towarzyszyły mi zupełnie inne myśli niż przy jego wykańczaniu. Po wybuchu wojny na Ukrainie zmieniło się moje spojrzenie na niebieskie i żółte tony oraz na samą postać anioła skąpanego w tych barwach.

Obraz, który jest zamieszczony na materiałach reklamowych, to jedna z moich ostatnich prac pt. "Nadzieja". Ciemne, brunatno-pomarańczowe chmury były dla mnie w ostatnim czasie metaforą wielu trudów i przeciwności losu. Wierzę, że walka z nimi ma sens dopóki jest w nas nadzieja. A ona wbrew pozorom nie musi być czymś wielkim i spektakularnym. Ratunkiem może okazać się coś małego, delikatnego i niepozornego tak jak np. hobbici w powieściach J.R.R. Tolkiena. Bilbo Baggins pomógł krasnoludom odzyskać ich utracony dom Erebor pilnowany przez smoka, a Sam i Frodo wyruszając w misję zniszczenia pierścienia odegrali niebagatelną rolę w ratowaniu świata, któremu zagrażało wielkie niebezpieczeństwo ze strony złego ducha Saurona.

Tworzenie tego obrazu i kilku innych z ostatniego roku łączy się z początkiem mojej inspiracji motywem mgieł i chmur. Spacerując lubię patrzeć w niebo i rozmyślać o tym co jest wyżej. Mgły i chmury to elementy rozszerzające moje prace o coś, co bardzo mnie fascynuje czyli połączenie świata realnego z metafizycznym. Są symbolem czegoś duchowego, enigmatycznego i nieuchwytnego. Patrzę w górę także z powodu wiary. Jak ładnie ujął to Ralph Waldo Emerson: "Smutek patrzy wstecz, zmartwienie rozgląda się wokoło, a wiara patrzy w górę".

Pracę zaczynałam farbami akrylowymi, ale od trochę ponad roku zajmuję się już wyłącznie malarstwem olejnym. Moja paleta jest dosyć bogata, ponieważ kocham kolor oraz przenikanie się barw. Często wracają do mnie wspomnienia z zajęć z tkaniny artystycznej, które miałam w szkole średniej. Dzięki nim poznałam barwienie włóczek oraz układanie różnokolorowych pasm jedno nad drugim, które na koniec z oddalenia tworzyły piękną harmonijną całość.

Farby nakładam coraz mniej impastowo. Coraz częściej zaczynam od monochromatycznego grisaille i miejscowo stosuję laserunek. Stale staram się rozwijać swój warsztat. Dążę do tego, aby w moich obrazach poza przekazywaną treścią, ukazywać to, co uważam w sztuce za bardzo ważne czyli harmonię i piękno.

Poprzez surrealistyczne połączenie rzeczywistych elementów można tak samo jak słowem tworzyć metafory oraz pisać historie wzbogacające nasze życie. Chciałabym przekazać, że jest wiele benefitów w dobrze rozumianym odrywaniu się od rzeczywistości. Uważam, że świat wyobraźni jest integralną częścią każdego człowieka. Rozwijanie jej i wykorzystywanie rozwija nas, uczy wrażliwości i pozwala głębiej przeżywać otaczający nas świat. Malarstwo to dla mnie miejsce pełne wolności i autentyczności. Cieszę się, że mogę się nim z Państwem podzielić.

Wróć