Jolanta Jastrzębska-Jakiel - Światło cienia

26 marca (sobota) 2022 r., godz. 15.00
ul. Traugutta 31/33
wystawa czynna do 11 kwietnia 2022 r.

Wernisaż wystawy z okazji jubileuszu 35-lecia pracy twórczej

"W CISZY ŚWIATŁA I CIENIA"

Nasz świat zaczyna się od światła, jak również na jego braku się kończy… 
Wszechobecne światło sprawia, że artyści nie przechodzą obojętnie obok tego zjawiska, zmieniając swoje widzenie w obraz. 
Każdy twórca szuka w życiu tej techniki, która wybrana trwa w nim, i zaczyna ją coraz mocniej czuć i poznawać.
Mijają lata zmagań z tą materią. Tworzymy zaskakująco trudną sztukę przekazywania siebie w syntetycznej oprawie naszej wyobraźni z intencją zrozumienia przez odbiorcę. 
Inspiracje przynosi codzienność. Pasja tworzenia nakręca. Praca indywidualnie ukierunkowuje całymi latami do rozpoznawalności.
Wszystkim Osobom, dzięki którym powstał ten Album, Przyjaciołom, którzy w dobrych i złych chwilach przekonywali mnie, że to, co robię, ma sens
– dedykuję i dziękuję zarazem, że byli ze mną.
W ciszy światła i cienia słyszymy dokładnie...

Jola Jastrzębska-Jakiel

 

"MISTERIUM ŚWIATŁA"

Gdy 20 lat temu, w 1987 roku, zaprosiłem artystów z całego kraju do udziału w Ogólnopolskiej Wystawie Pasteli, z niecierpliwością i obawą oczekiwałem na odzew. Nie zawiodłem się, bo ze wszystkich prawie regionów Polski napłynęły zgłoszenia od twórców, którzy docenili to, że w Nowym Sączu została stworzona możliwość zaprezentowania i promowania tej pięknej i starej techniki malarskiej, od wielu dziesiątków lat prawie zapomnianej.

Okazało się, że bardzo wielu interesujących i wybitnych artystów uprawia i lubi pastel, ale nie ma okazji do prezentacji swoich dokonań w tej technice na poważnych wystawach czy konkursach. Tym tłumaczą sobie sukces tego przeglądu, który ze skromnej ogólnopolskiej wystawy przeistoczył się z czasem najpierw w Ogólnopolskie, a od 2002 roku w Międzynarodowe Biennale Pasteli. Zgłaszały się nań setki artystów z kilkudziesięciu państw.

Jolanta Jastrzębska-Jakiel brała udział we wszystkich 10 edycjach konkursu – zawsze z powodzeniem. Już w 1987 roku została zauważona i doceniona zarówno przez publiczność, jak i krytykę, a na II Ogólnopolskiej Wystawie Pasteli w 1989 roku otrzymała I Nagrodę.

W katalogu Laureatów tych wystaw z lat 1987–2002, charakteryzując krótko poszczególnych twórców, napisałem: ,,(...) zauroczyła wszystkich mistrzostwem w posługiwaniu się światłem i cieniem. Delikatnie i zwiewnie malowane, nierealne, świetlne pejzaże i przestrzenie, pozbawione jakby materii, pobudzały wyobraźnię, wprowadzając nastroje pokrewne muzyce czy poezji. Jednocześnie były to zdecydowanie przemyślane i świetnie skomponowane obrazy“.

Te zdania wyniknęły zarówno z mojego własnego odczucia, jak i z zasłyszanych opinii i wrażeń zwiedzających wystawy krytyków, artystów i miłośników sztuki. Bo zarówno ja, jak i inni, patrząc na obrazy Jolanty, zadawaliśmy sobie pytania: Co widzę? Co pozwala nam zobaczyć i czego doświadczyć ta sugestywna twórczość?

Widzę światło i delikatne półcienie w zmieniających się chmurach
Widzę ciszę głębin oceanu i bezkresną dal lśniącej, lodowej pustyni
Czuję muzykę i dostojną harmonię Sfer
To może być pierwszy Dzień Stworzenia, kiedy nie było materii,
a mrok rozstąpił się przed Jasnością...
Odsłaniają się świetlne kurtyny, za którymi kryją się tajemnice,
otulone dyskretnym kolorem
– Oto spełnia się odwieczne Misterium Światła...

Jakże piękne i mądre jest malarstwo Jolanty! Pokazuje, niczego nie określając. Określa nastrój i zmusza do refleksji, niczego nie definiując dosłownie... Czysta poezja, piękno i subtelność – tak jak Artystka po mistrzowsku posługująca się techniką pastelową, którą jakby tylko dla Niej stworzono przed wiekami.

KRZYSZTOF KULIŚ
Prezes Stowarzyszenia Pastelistów Polskich
Dyrektor Małopolskiego Biura Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu

 

"Albo tutaj zrodziło się światło, albo pojmane tutaj swobodnie króluje"

Pragnienie pozostawienia po sobie śladu, znaku swojego istnienia jest odwiecznym celem człowieka i głównym bodźcem każdej twórczości. To, jaką dziedzinę, treść i środki wypowiedzi twórca wybierze, będzie zawsze jego indywidualną decyzją, podjętą na miarę jego możliwości, intelektu i temperamentu. Jeżeli wybierze malarstwo, dostanie do dyspozycji język wizualny: język kształtu, koloru i ekspresji, dający niewyczerpane możliwości dialogu z odbiorcą – widzem lub samym sobą, ze swoim wnętrzem, swoimi problemami.

Obraz, który zwykle jest płaszczyzną tego dialogu, może służyć do przekazywania istotnych prawd. Może być zapisem emocji, wrażeń czy doznań. Jolancie Jastrzębskiej-Jakiel płaszczyzna obrazu służy do pokazania możliwości różnorodnego malarskiego wrażenia światła: światła raz przedstawionego metafizycznie jako niezbędny składnik życia, innym razem, bardziej pospolicie, jako „jasność” inspirowana witrynami sklepowymi o zmierzchu, światłami samochodów, refleksami na mokrym asfalcie czy smugą promieni słonecznych we wnętrzu pokoju. Światło jest problemem naczelnym – kluczem do określenia jej malarstwa.

Inspirowane naturą, malowane zawężoną, prawie monochromatyczną paletą brązów, ugrów i szarych zieleni, prace Jolanty Jastrzębskiej-Jakiel są, ogólnie rzecz biorąc, polem zmagań światła z cieniem. Uświadamiają, że istnienie jednego bez drugiego byłoby niemożliwe.
Do ukazania intensywności światła w swoich obrazach wybrała Jolanta Jastrzębska-Jakiel technikę pasteli. Jest to niewątpliwie trafna decyzja. Żadna inna technika malarska nie daje takich możliwości jak pastel. Lekkość i zwiewność, nieuchwytność i wrażenie niematerialności to jej zalety, tak potrzebne artystce do rozwiązania jej „świetlnych” problemów. Niezespolone, luźno leżące na powierzchni papieru kryształki pigmentu, odbijające w różnych kierunkach padające na nie światło, powodują wrażenie wyjątkowo intensywnego koloru. Jolanta Jastrzębska-Jakiel posługuje się techniką z niebywałą sprawnością, konstruując swoje dzieła z kobiecą intuicją i wrażliwością. Uczestniczka i laureatka Ogólnopolskich Konkursów na Malarstwo Pastelem, autorka wielu wystaw indywidualnych, maluje obrazy rozpoznawalne na tle prac innych autorów. Wypracowała swój styl, będący świadectwem wrażliwości i niepokojących poszukiwań.

La Tour, Rembrandt, Caravaggio, Bonnard, Lautrec, Degas, Wyspiański i Witkiewicz – to tylko nieliczni poprzednicy, których istnienie Jolanta Jastrzębska‑Jakiel akceptuje i przejmując ich dziedzictwo, korzystając z ich doświadczeń, buduje swoje własne, pogodne światy.

Jakie są obrazy Jolanty Jastrzębskiej-Jakiel? Renoir powiedział: ,,Dla mnie obraz musi być czymś przyjemnym, radosnym i ładnym. Tak, ładnym. Jest dość nudnych i brzydkich rzeczy na świecie, byśmy mieli wytrzymać następne“.

Prof. ANDRZEJ GUTTFELD

Jolanta Jastrzębska-Jakiel
Urodziła się w 1958 r. w Radomiu. Studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Mieczysława Hermana uzyskała w 1985 r. Od 1992 r. należy do Związku Artystów Plastyków, jest także członkiem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Zorganizowała 34 wystawy indywidualne w kraju i za granicą. Brała udział w ponad 80 wystawach zbiorowych w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech i we Francji. Prace artystki znajdują się w zbiorach Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Ważniejsze nagrody i wyróżnienia:
1989 – II Ogólnopolska Wystawa Pasteli, Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, I nagroda | 1993 – III Wystawa Okręgu Radomskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, wyróżnienie | 1993 – Stypendium Miasta Radomia w dziedzinie plastyki | 1994 – IV Wystawa Okręgu Radomskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, wyróżnienie | 1996 – VI Wystawa Okręgu Radomskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, II nagroda Prezydenta Miasta Radomia | 2004 – II Międzynarodowe Biennale Pasteli, Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, Medal Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | 2008 – X Biennale Plastyki Krośnieńskiej, Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie, wyróżnienie | 2008 – IV Międzynarodowe Biennale Pasteli, Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, wyróżnienie honorowe przyznane przez Krzysztofa Kulisia, Prezesa Stowarzyszenia Pastelistów Polskich | 2010 – XI Biennale Plastyki Krośnieńskiej, Biuro Wystaw Artystycznych w Krośnie, wyróżnienie | 2010 – Nagroda Miasta Sanoka w dziedzinie „Kultura i sztuka” | 2013 – VI Międzynarodowe Biennale Pasteli, Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, wyróżnienie honorowe Złota Rama Krakowskiego Okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków | 2018 – 45. Salon Zimowy, Ogólnopolskie Biennale Sztuki, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, nagroda firmy SIRO | 2019 – VII Międzynarodowe Biennale Pasteli, Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, Medal Stowarzyszenia Pastelistów Polskich

Ważniejsze wystawy indywidualne:
1987, 1990, 1992 – Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Radom | 1987 – Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Lublin | 1989 – Baker Gallery, Little Rock, USA | 1990, 1994 – Klub Środowisk Twórczych i Galeria „Łaźnia”, Radom | 1990 – Galeria Sztuka Polska | 1990 – Galeria Kasprowy, Zakopane | 1991 – Biuro Wystaw Artystycznych, Nowy Sącz | 1991 – Dom Środowisk Twórczych, Kielce | 1994 – Trybunał Koronny, Lublin | 1996 – Elements of Art, Columbus, USA | 2002 – Galeria Zamek Kazimierzowski, Przemyśl | 2008 – Biuro Wystaw Artystycznych, Sanok | 2009 – Biuro Wystaw Artystycznych, Krosno 2010 – Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom | 2013 – Hotel Dr Irena Eris, Krynica Zdrój | 2013 – Galeria Witryna, Lublin | 2014 – Sky Tower, Wrocław 2015 – Pola Design – Pitti Style, Warszawa

Wróć