Ogólnopolski Turniej Śpiewających Poezję



Flagowa impreza „Łaźni” jest jedną z ważniejszych imprez stanowiących wizytówkę Radomia na mapie kulturalnej kraju. W realiach radomskich jest to wydarzenie plasujące się w absolutnej czołówce wieloletnich, odbywających się nieprzerwanie i starających się utrzymać odpowiednio wysoki poziom, radomskich imprez cyklicznych. (Prawdopodobnie najdłuższym stażem legitymuje się Radomska Wiosna Literacka, w 2012 organizowana po raz 35.).

Pierwsza edycja OTŚP odbyła się w 1994 roku. Pomysł jej organizowania swą genezę ma w latach wcześniejszych, kiedy to w „Łaźni”, między innymi w ramach dorocznych Wielkich Inauguracji Sezonu, prezentowane były różne, w tym miejscowe, zespoły prezentujące poezję śpiewaną. Występy te cieszyły się żywym zainteresowaniem publiczności. Inicjatorami OTŚP byli: Jarosław Rabenda (ówczesny dyrektor Łaźni), Grzegorz Molenda i Adam Falkiewicz. Edycjami OTŚP 1998 – 2009 kierował Paweł Kowalski (dyrektor placówki w latach 1997-2009), zaś w latach 2010-2011 Magdalena Grzyb.

Formuła turnieju zamknięta w cyklu trzydniowym obejmowała przesłuchania konkursowe, warsztaty dla wokalistów oraz koncert galowy na zakończenie. Regułą były też recitale towarzyszące, na które zapraszano laureatów edycji z roku poprzedniego. Wręczane trofea nazwano prysznicami, co dodatkowo eksponowało specyfikę miejsca, w którym działa organizator. W dniach 17 – 20 kwietnia 2008 miał miejsce XV Jubileuszowy turniej opracowany w czterodniowym cyklu. Zainaugurował go koncert zespołu „Raz, dwa, trzy”. Gwiazdą finału była Edyta Geppert. Oddzielnie zorganizowano recital Grażyny Łobaszewskiej, która także zasiadała w jury tej edycji. Jedna z krytycznych radomskich publicystek napisała, że „impreza od lat umożliwia radomianom wysłuchanie koncertów gwiazd najjaśniej błyszczących w gronie wykonawców z mądrym tekstem. Ludzie ci z zadziwiającą wiernością i uporem (biorąc pod uwagę panoszące się mody muzyczne) wykonujący ambitne teksty pisane często „pod” skomplikowane frazy muzyczne tworzą w Polsce rodzaj klanu, znajdującego wciąż wcale niemałe grono odbiorców”.( Kasińska K., 15. Jubileuszowy Ogólnopolski Turniej Śpiewających poezję Łaźnia 2008, „Miesięcznik Prowincjonalny” 3(108), maj-czerwiec 2008)

Dzięki turniejom organizowanym przez „Łaźnię” udało się w Radomiu zaprezentować czołowych wykonawców gatunku. Byli to między innymi: Czerwony Tulipan, Piwnica pod Baranami, Marek Grechuta, Anna Szałapak, Grzegorz Turnau, Michał Bajor, Wojciech Młynarski, Anna Maria Jopek, Justyna Steczkowska, Ewa Bem, Jan Wołek, Elżbieta Adamiak i Andrzej Poniedzielski, Hanna Banaszak, Alosza Awdiejew, Jan Jakub Należyty.

Warto również podkreślić miejsce radomian w rywalizacjach konkursowych w różnych latach. Największy sukces uzyskał Piotr Dąbrówka, zdobył złoty prysznic w 2003 r., podczas X OTŚP. W tej samej edycji brązowe trofeum przypadło Patrycji Kawęckiej. Za całokształt działalności artystycznej, w tym promowanie miasta na różnych ogólnopolskich imprezach, pierwszy z wymienionych, otrzymał w 2006 roku nagrodę kulturalną miasta Radomia. W 2009 odbyła się premiera debiutanckiej płyty Dąbrówki „Światło w oczy”. Patrycja Kawęcka jest dziś wokalistką jazzową oraz pedagogiem w zakresie wokalistyki. Fascynowała atmosfera wokół imprezy i spotkania z wykonawcami, które często ciągnęły się do późnych godzin w atmosferze dalekiej od formalizmu przesłuchań konkursowych. W klubowej restauracji nie było trudno namówić ich do improwizowanych sesji koncertowych. Nie da się pominąć rangi radomskich „Pryszniców” w upowszechnianiu interpretowania i wykonywania piosenki literackiej w kraju. Planowane jest opracowanie i wydanie publikacji o turniejach w Polsce, czym zajmuje się wielokrotny juror, profesor Jan Poprawa.

Fundamentalne festiwale związane z dużymi ośrodkami krajowymi i mające dużą, ponad trzydziestoletnią tradycję to: Wrocławski Przegląd Piosenki Aktorskiej, Warszawski OPPA (dawniej: Ogólnopolski Przegląd Piosenki Autorskiej dziś: Międzynarodowy Festiwal Bardów), krakowski Studencki Festiwal Piosenki (SFP) czy Festiwal Artystyczny Młodzieży Akademickiej (FAMA). Lista przygotowana na podstawie (www.instytutsztuki.pl) przywołana w tym miejscu ma uzmysłowić skalę zjawiska. Wciąż powstają nowe inicjatywy, na przykład „Wschody” w Lublinie. Warto podkreślić rozrzut terytorialny, z zaakcentowaniem aktywności niewielkich ośrodków kulturalnych.

Nadmienić trzeba też, że radomska „Łaźnia” pod względem stażu wypada powyżej średniej. Warto także zwrócić uwagę na rybnicki festiwal festiwali OFPA, któremu towarzyszą ogólnopolskie narady organizatorów. Reprezentanci „Łaźni” wielokrotnie brali w nich udział promując radomską inicjatywę na forum ogólnokrajowym.

Wróć